Hörlurar

Jag har 2 par Jabra-lurar som jag växlar mellan för att inte slita ut dem, men båda paren har börjat knasa sig. Jag har lyssnat sönder många par genom åren och jag vet inte längre om det beror på att mitt sätt att använda dem (ca 7 av 12 timmar av min vakna tid) är överdrivet eller om de är av dålig kvalitet (icke!). De är de enda lurar som inte har touch-kontroll som jag tycker är värdelöst. Jag kontaktade Dustin för att utnyttja garantin. Hittills har de haft en väldigt generös policy där jag har skapat ett ärende, skickat in lurarna och fått ett nytt par eftersom det har varit fel på dem. Den här gången var det annorlunda för jag blev direkt hänvisad till Jabras support för att bedöma om det fanns anledning att skicka in lurarna. Jag har full förståelse för att de har ändrat policyn eftersom den knappast kan ha varit ekonomiskt hållbar, men Jabras support har jag inte mycket till övers för eftersom den på (amerikansk) engelska. Att försöka beskriva tekniska knasigheter på engelska … Jag har försökt göra det skriftligt via den app som lurarna kräver för att kunna kopplas ihop med mobilen, men den supporten är av slaget där man hela tiden måste välja och begränsa felsökningen – inget svängrum – och svaret blev därefter: “Goddag yxskaft!” eller “Tack för ingenting!”. Den här gången provade jag att ringa och en klingande svensk röst bad mig välja alternativ. Hoppet steg! Kopplingston. “Hi! My name is Teresa..” och jag bröt samtalet direkt. Jaha, ja.

Pär har fick ett par lurar tillsammans med jobb-mobilen och han har aldrig använt dem eftersom han inte gillar in-ear-varianten. De är av märket MTUNE som är heeeelt okänt för mig och i en air-pod-modell med touch, men jag ska ge dem en chans. Han tipsade mig om ett par från SONY och jag lusläste informationen, men det står inget om kontrollerna.

Jag funderar mycket på för vem tillverkaren skriver sina specifikationer och beskrivningar? Det är inte för mig, en 57-årig kvinna som bara vill att de ska fungera, att de ska vara enkla att använda och ha ett bra ljud. Så här står det i beskrivningen av SONY:s superlurar: “Med Sonys nya Dynamic Driver X kommer du att uppleva fylligare sång och förbättrad detaljrikedom. Sonys HD Noise Cancelling Processor QN2e och Integrated Processor V2 ger låg distorsion och kristallklar ljudåtergivning. Andra förstklassiga ljudtekniker är Hi-Resolution Audio Wireless, DSEE Extreme för att skala upp all din musik och uppslukande 360 Reality Audio.” Det är ju löjeväckande!! Urfånigt!! Jag brukar läsa s.k. expertrecensioner och ett genomgående tema är musiken, musiken, musiken och lite om hur mobilsamtal fungerar. Har ljudbokslyssnare inga som helst krav på ljudkvalitet?! För att inte tala om alla som lyssnar på poddar. Ibland känner jag mig gammal.

Författare: Ewa

Jag föddes 1965 året när bara praktverk skapades. Min man föddes 1962 när bara smartingar skapades. Vår dotter föddes 1993 när bara förstklassiga barn kom. Vi har haft marsvin i drygt 10 år, men den 14 juni 2019 fick vårt sista marsvin, Bibbi, somna in. Vi kommer inte att skaffa fler husdjur. 1999 flyttade vi till Rönninge och vi kommer inte att flytta mer. Det här är mitt paradis på jorden. Vår dotter bor numera i Hässleholm. Jag är permanent sjukskriven sedan 2012. En liten sjukpensionär som dras med kronisk depression och ångest. Jag har bloggat sedan 2007. De första 7 åren fanns jag på den här adressen ifall du vill läsa mer om och av mig: http://fundringar.bloggplatsen.se/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Stoppa spam! * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.