Det har gått troll hos oss när det gäller ljusstakar. För 2 år sedan köpte jag 2 stycken på Coop som fungerade den första julen. Förra året råkade jag välta den som stod i fönstret och den gick från julmysig belysning till landningsbana – ett tydligt tecken på glappkontakt. Sedan tvärdog den. Den andra ljusstaken stod i läsrummet och gick samma öde till mötes. Vi fick nöja oss med adventsstjärnorna större delen av december. I år var jag ute i god tid, slutet av oktober, och letade på de vanliga sidorna där jag brukar handla jag och hittade 2 stycken hos Lampgallerian. Jag var medveten om att de är ganska tröga med att leverera, allt verkar vara beställningsvaror, men när stakarna inte kommit efter 3 veckor och inte verkade vara i närheten av att få ett leveransdatum annulerade jag beställningen. Hos Hemtex hade de en rejäl rea och jag slog till på 2 “Winter” som var nedsatta med 300 spänn/styck! Vicket fynd! 3 dagar senare hade jag de i handen och de fungerade. 2 veckor innan 1:a advent.
Ljusstakarna kom på plats och det blev så mysigt!
Några dagar senare hade båda slocknat för gott på samma sätt som dem från Coop. Jag skrev till Hemtex och fick svaret att jag kunde lämna in dem på i närmaste butik och få pengarna tillbaka. Du vet att man numera får mail eller sms där de ber en att recensera produkten eller kööööpuppleeeevelsen. Jag brukar radera dem direkt, men när Hemtex mailade mig om ett omdöme strax efter att jag fått svar om hur jag skulle göra med dem trasiga, så kunde jag ju inte låta bli! Jag gav ljusstakarna 1 fisig stjärna och förklarade noga varför. Dessutom lade jag till att jag har svårt att tro att de egentligen kostade 599 kr/styck. Det är förmodligen ett fult Black Friday-trick. Jag tycker heller inte att det är värt att lägga ut mer än 300-400 kr på en ljusstake som används 1 månad om året. Jaja, om 3 veckor skulle de ändå ha fått stuvas tillbaka i lådan med julsaker.